sobota, 3 marca 2012

GM i PSA Peugeot Citroën tworzą globalny alians

Koncerny General Motors i PSA Peugeot Citroën ogłosiły utworzenie długoterminowego strategicznego globalnego aliansu, który pomoże w pełni wykorzystać potencjał obu firm, poprawi rentowność partnerów i w dużym stopniu zwiększy ich konkurencyjność w Europie.


Podstawę aliansu tworzą dwa filary: współdzielenie platform samochodów, komponentów i modułów oraz stworzenie globalnej organizacji zakupowej joint venture, kupującej towary, podzespoły i usługi od dostawców, z rocznym łącznym wolumenem zakupów na poziomie około 125 mld USD. Każda firma będzie nadal niezależnie wprowadzała na rynek i sprzedawała własne samochody w konkurencyjny sposób.

Oprócz tego, sojusz tworzy podstawę, pozwalającą firmom na elastyczny rozwój innych obszarów współpracy.

W ramach porozumienia, koncern PSA Peugeot Citroën ma pozyskać około 1 mld Euro poprzez podniesienie kapitału z preferencyjnymi prawami do subskrypcji, udzielonymi akcjonariuszom PSA Peugeot Citroën – gwarantowane przez syndykat banków i zawierające inwestycje ze strony Peugeot Family Group – jako dowód na ich przekonanie o sukcesie aliansu. Zgodnie z umową, która nie zawiera żadnych konkretnych postanowień dotyczących zarządzania koncernem PSA Peugeot Citroën, GM planuje wejść w posiadanie 7 procent udziałów w PSA Peugeot Citroën, co uczyni GM drugim po Peugeot Family Group największym udziałowcem.

„Partnerstwo otwiera przed naszymi firmami nowe perspektywy”, powiedział Dan Akerson, prezes i dyrektor zarządzający GM. „Synergie wynikające z aliansu, oprócz naszych niezależnych planów, zapewnią koncernowi GM długoterminową i zrównoważoną rentowność w Europie”.

Philippe Varin, prezes zarządu Grupy PSA Peugeot Citroën, oświadczył: „Sojusz ten jest niezwykle ekscytującym wydarzeniem dla obu grup, a nasze partnerstwo niesie ze sobą duży potencjał rozwoju na przyszłość. Dzięki silnemu wsparciu naszego historycznego udziałowca oraz pojawieniu się nowego, prestiżowego udziałowca, cała grupa została zmobilizowana do wykorzystania pełnego potencjału tej umowy”.

W ramach porozumienia, GM i PSA Peugeot Citroën będą dzielić wybrane platformy samochodów, moduły i komponenty w skali światowej, aby zredukować koszty, zwiększyć wydajność, wykorzystać potencjał produkcyjny i zaawansowane technologie oraz zredukować emisję spalin. Współdzielenie platform samochodów nie tylko pozwoli na ich globalne zastosowanie, ale także umożliwi obu firmom opłacalną realizację programów opracowanych z myślą o rynku europejskim.

Początkowo, koncerny GM i PSA Peugeot Citroën skupią się na opracowaniu samochodów osobowych z segmentów małych i średnich, aut typu MPV oraz crossoverów. Firmy rozważą również możliwość opracowania wspólnej platformy przeznaczonej dla pojazdów niskoemisyjnych. Szacuje się, że pierwszy samochód stworzony w oparciu o wspólną platformę zadebiutuje na rynku w 2016 roku.

Alians umocni, ale nie zastąpi niezależnych działań obu firm, zmierzających do przywrócenia w Europie poziomu długoterminowej rentowności.

W ramach współpracy określonej w umowie, firmy mogą prowadzić działania jako jedna globalna organizacja zakupowa w zakresie pozyskiwania towarów, podzespołów i usług od dostawców, w pełni wykorzystując tym samym wspólny know-how, łączną wielkość obrotów, wspólne platformy samochodów i ustandaryzowane części. Połączenie silnej pozycji globalnej i struktury organizacyjnej GM z najlepszymi praktykami PSA Peugeot Citroën doda działaniom zakupowym prowadzonym przez obie firmy większej wartości i wydajności.

Co więcej, alians otwiera drogę do dalszej współpracy na polu logistyki i transportu. W tym celu GM ma zamiar nawiązać strategiczną współpracę z Gefco – firmą świadczącą zintegrowane usługi logistyczne, będącą jedną z filii koncernu PSA Peugeot Citroën. W ramach kooperacji firma Gefco oferowałaby usługi logistyczne koncernowi GM w Europie i Rosji.

Szacuje się, że łącznie synergie uzyskane w ramach porozumienia wygenerują około 2 mld USD rocznie w ciągu około pięciu lat. Synergie będą w głównej mierze wynikały z programów rozwojowych nowych pojazdów, stąd korzyści oczekiwane z tego tytułu w pierwszych dwóch latach będą ograniczone. Zgodnie z założeniami, synergie będą dzielone równo pomiędzy firmami.

Działania obu firm w ramach aliansu będą kontrolowane przez globalną komisję nadzorującą, w której skład wejdzie taka sama liczba przedstawicieli kadry kierowniczej wysokiego szczebla z każdej firmy.

Implementacja postanowień aliansu podlega uzyskaniu wymaganych zezwoleń w niektórych jurysdykcjach oraz wymaga powiadomienia odpowiednich rad pracowniczych.

Spółka GM (NYSE: GM, TSX: GMM) i jej partnerzy produkują samochody w 30 krajach. Firma posiada pozycję lidera na największych i najszybciej rosnących rynkach motoryzacyjnych. Do marek GM należą: Chevrolet, Cadillac, Baojun, Buick, GMC, Holden, Isuzu, Daewoo, Jiefang, Opel, Vauxhall i Wuling. Więcej informacji dotyczących General Motors oraz jej spółek zależnych, łącznie ze spółką OnStar – liderem motoryzacyjnym w dziedzinie bezpieczeństwa, zabezpieczenia i usług informacyjnych – można znaleźć na stronie www.gm.com.

PSA Peugeot Citroën. W roku 2011 Grupa PSA, w której skład wchodzą dwie uznane marki Peugeot i Citroën, sprzedała na całym świecie 3,5 miliona pojazdów, z czego 42% na rynkach pozaeuropejskich. Jako drugi największy w Europie producent samochodów, Grupa odnotowała w 2011 roku rekordowe wyniki sprzedaży i dochód przekraczający 59,9 mld Euro. PSA Peugeot Citroën ma swoje punkty dilerskie w 160 krajach. W ubiegłym roku Grupa przeznaczyła ponad 2 mld Euro na działania badawczo-rozwojowe, szczególnie w zakresie nowych źródeł napędu. Działania Grupy obejmują także sektor finansowy (Banque PSA Peugeot Citroën Finance), logistyczny (Gefco) oraz wyposażenia motoryzacyjnego (Faurecia). Prezentacja związana z powyższym powiadomieniem znajduje się na stronie http://www.psa-peugeot-citroen.com


Dalsze oświadczenie

Wyrażenia zawarte w niniejszej informacji prasowej oraz związanych z nią komentarzach, udzielonych przez kadrę kierowniczą firmy, takie jak „oczekiwany”, „przewidywany”, „możliwy”, „potencjalny”, „docelowy”, „wierzyć”, „koncentrować się”, „planować”, „kontynuować”, „prognozować”, „prognozowany”, „umiejscowiony”, „może”, „powinno” i inne, tym podobne wyrażenia, zostały użyte w celu przedstawienia oświadczeń wybiegających w przyszłość, które prezentują naszą bieżącą ocenę możliwych przyszłych zdarzeń. Choć wierzymy, że dokonana przez nas ocena jest rozsądna, to powyższe oświadczenia nie stanowią gwarancji wystąpienia jakichkolwiek zdarzeń ani skutków o charakterze finansowym, a nasze rzeczywiste wyniki mogą znacząco odbiegać z powodu dużej różnorodności istotnych czynników. Takimi czynnikami mogą być między innymi: zdolność firmy do realizowania wydajności produkcyjnej i osiągnięcia redukcji kosztów w wyniku działań restrukturyzacyjnych i zmian pracowniczych, zdolność firmy do utrzymania kontroli jakościowej nad naszymi pojazdami i uniknięcia dużych programów naprawczych, zdolność firmy do zapewnienia stosownej płynności i zasobów finansowych, a także odpowiedniego poziomu zadłużenia, w tym w zakresie wymaganym do finansowania planowanych, ważnych inwestycji w nowe technologie; zdolność naszych dostawców do dostarczania części, komponentów oraz systemów na czas; zdolność firmy do pomyślnego wdrażania nowych zastosowań technologicznych w pojazdach, a także zdolność firmy do ciągłego przyciągania nowych klientów, w szczególności w zakresie nowych produktów. Najnowsze roczne sprawozdanie firmy General Motors, złożone w formie deklaracji Form 10-K dostarcza informacji o wyżej wspomnianych i innych czynnikach, przy czym firma General Motors może takie informacje zmieniać i uzupełniać w kolejnych sprawozdaniach składanych do amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC).

źródło: Chevrolet

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz